ladies and gentlemen

Bib. Då är vi hemma igen med fötterna i myllan igen, trevlig resa har vi haft jag och min käraste väninna. Nedresan gick ganska smärtfritt förutom att min väska (GIVETVIS!!) kom kanske 1.5timme efter att vi landat i Palma, en efter en droppade av från bagagebandet stadigt hållandes i sin väska för att påbörja semesterveckan. Jag stod där dock som ett fån och kände att jag började koka mer och mer. Jag har nämligen dåligt tålamod, JÄVLIGt dåligt tålamod. Det börjar liksom krypa i mig och jag mässar tyst (lugn, lugn, ingen panik, bli inte galen, finns värre saker i livet, det är trots allt ganska skönt att stå här och vänta, tänk på de som väntar på mig ute i bussen..osv osv. Slutar dock oftast med att jag blir förbannad och måste dra en urladdande harang...sen mår jag bättre. Jag är dock ganska restriktiv när det gäller svordommar då jag tycker det låter så ovårdat, och sitt språk det ska man vårda för det är en attraktiv egenskap.
Nåja, sen var det full kareta mot Ocean Village Two och dags för en vecka i trevligt samkväm med en massa britter. Att ta sig ombord var dock en hel procedur då man var 3.e meter skulle descinficera händerna, var faktiskt helt extremt. Aldrig varit med om dylikt! Dock blev vi upplysta om att det var för vår egen säkerthet så ingen sjukdom skulle spridas ombord..ni vet ju hur det kan vara kring medelhavet, ibland drar det ju fram en och annan epidemi...frågan är dock vilken typ av sjukdom som skulle kunna slå till på en resa av detta slag där de flesta är kulturfreaks eller för all del mathuliganer.
Hamnde dock till sist ute på restaurangen på deck 12 och högg in på lunchen. Ellenor kommer inte ens ihåg vad hon åt, så hungrig var hon. Men jag minns. Korv och lasagne. Har aldrig förr skådat någon som ätit korv och lasange med ett sådant saligt uttryck i ansiktet. Har ärligt aldrig skådat någon som ätit en maträtt av dylik kombination heller.
Efterrätterna var kanske det bästa med bufféerna, oh, en dag åt vi 4 efterrätter. Man MÅSTE ju smaka allt, tänk om man missar sin favorit.
Vårt första stopp var i Tunisien där vi tänkte gå en runda i La Goulette och sedan lägga oss raklånga i solen. Dock poppade det upp kanske 30 taxichaufförer som absolut skulle skjutsa oss då Sverige självklart var deras favoritland och några snyggare människor än oss hade de ju aldrig i sitt liv skådat (vi försökte aldrig ens säga emot dem! ;) ). Så till sist sa vi att okej då en liten runda kan vi väl ta så vi drog till ngn marknad där jag blev helt frälst i en fruktskål som dock var prissatt långt över de pengar jag tagit med mig för att köpa en vattenflaska. Dags att koppla på charmen.
Han som äger affären säger "You can pay me in everything...paus..." och innan han hinner säga mer tittar jag på honom lite och ler charmernade och säger  retsamt "in everything?"...då skrattar han och jag får köpa den fina handmålade skålen för 10euro fast den från början kostade kring de 60. Jag är en sann affärskvinna.
Skålan har dock givit mig några bekymmersrynkor i förtid då jag kånkade omkring på den som handbagage under hemresan....I stundens ha-begär glömde jag bort att man ska ju ta med den hem också. Men nu står den här i allsköns prakt och väntar på att fyllas med solmogna apelsiner.

tjusig dörr i Tunisien. klicka vettja!

Sedan ladies and gentlemen bar det av mot Rom där vi bokat in oss på en tur så en mycket charmant italienska lotsade oss från hamnen in mot centrala Rom där vi mötte vår guide som efter lunchen och ett par glas vin hade en mycket snygg rumpa. Dock blev vi besvikna när han under sin chica skinnjacka som gav honom en mycket trevlig siluett hade en solkig flanellskjorta. Men italienare ni vet...oh......Pappa jag vill ha en italienare!!
Såg Saint Peterskyrkan, Sixtinska kapellet, Colosseum och alla must sees (Kommer annso o marita ihåg vårt papier maché-Colosseum?!) Så när vi inte spanade in svassande män så var vi kulturella till max och lunchen förtärdes med två trevlig engelska damer som passade på att snacka skit om varandra när den andra var på the ladies. Mycket trevlig utflykt! Dock lite smolk i bägaren då en sur beserwisser-tant skällde ut vår underbare guide och då vi genom ödets nyck hamnade på sätet bakom dem i bussen tillbaka mot båten så demonstrerade jag mitt ogillade genom att smälla upp bordet i ryggen på en av dem och när jag såg att de skrev att turen varit dålig på utvärdering sade jag högt och tydligt på bästa aristokratiska engelska att turen varit underbar och it was a pity that some people didn'nt find it rewarding and that it should be and additional trip for those who weren't able to enjoy culture.
Jag hämnades för hela bussens skull och de i sätet mittemot såg förtjust gillande ut.
För faktiskt, dessa damer var riktigt horribla!!
Vidare bar det av mot Genua, hann även avnjuta en och annan show av animation-team och jag och ellenor som ändock tillhörde det yngre gardet blev nästan generande av deras påhitt på scenen....Tilläggas bör att dessa underhållare var i snitt 20år och verkade liksom ha ett och annat behov som behövde sitt...erhm...

Nåja, Genua var väldigt vackert, typiskt italienskt! Hus som klättrar efter en bergsvägg. Italien Italien Italien...underbart!
Här besökte vi även Europas största akvarium och det var en upplevelse, dock lördagen till ära packat av vilt diskuterande helgfirande italienska familjer.
image70
en vacker ängel i Rom.

Efter en lång dag i Rom så fick vi ett tokryck i vår hytt och brände av ngt som kanske skulle kunna kallas ett mycket intitiativrikt musikalnummer.

i mitt esse

i sitt esse

två lyckliga dårar

I övrigt så avlöpte ju vår resa inte helt utan lite smålöjliga men roliga incidenter, vad hade ni förväntat er när vi är ute!! Lyckades tex med bedriften att till säkerhetsövningen komma iklädda flytvästen när alla andra hade den i handen. Jag kom med en ganska dum kommentar i restaurangen när jag efter 3dagars matfrossa inte orkat äta tiramisun som jag tagit och servitören undrar om det inte smakar bra, "Well, It was delicious a little bit to much creme though" tilläggas bör att det inte är någon grädde i efterrätten! hahaha...var ju bara för mätt för att orka den.
En annan sak som jag tyckte var jättekul var när vi en kväll skulle testa en ny restaurang på båten och helt plötsligt när vi går förbi liksom en gardinvägg så hipp som happ hörs en röst som säger "Have you seen me" med asiatisk brytning, då rösten verkligen kom från tomma intet så hoppar vi till och sedan tycker jag att ja lätt att se någon som gömt sig bakom en vägg då..sedan inser vi dock att hon pratar i sin telefon..men det var kul ändå :) Tänk er en gömd kines bakom en vägg som hojtar "have you seen me?".
St Raphael var mycket trevligt och en vacker ort, franska rivieran och Provence är ju ändå ett himmelrike för själen. Maten, klimatet och omgivningarna kan ju göra en ordblind till poet.

med vinden i håret, solen i ögonen och glädje i kroppen.

Sista stoppet i Barca sedan, oh Barcelona! Jag gillar verkligen Barcelona ännu mera nu än sist jag var där. Det är sån skön mix av trend, arkitektur och sköna avslappnad medelhavsstil.
Köpte tekoppar som jag tycker är grymt snygga, för de är verkligen Barcelona på något sätt. Inte bara det faktum att det står Barcelona på dem i olika typsnitt utan själva designen!
Blev en dag med lite kultur och sedan en rajd på stan, köpte mig en tjusig trech-coat som jag är mäkta nöjd med.
Den ska jag svira runt i och känna mig snygg i.

Vini, Vidi, Vici!

image75
knockin on heavens door

Tack för den fina veckan ellenor och tack Lester för att du städade vår hytt med ett smile! ;) hahaha.



Resan avslutades med att jag såg Jonas Gardell som köpt med sig en blomsterkvast, vilken fin avrundning på veckan.

Förresten nästa vecka kommer jag till Umeå! Då måste vi ses alla ume-bor (eller alla och alla, räcker med dem jag känner!)  :)

Arrivederci!

Kommentarer
Postat av: Ellenor

Tack för den fina veckan Madeleine och tack för att du la in den fula bilden på mig i nattlinne...

2007-05-16 @ 13:20:19
Postat av: Marita

Hi hi, själv klart kommer jag ihåg vårat mästerverk, det måste väl alla göra!
Verkar som ni haft en trevlig resa. Blir ju avis! Puss

2007-05-16 @ 14:06:38
URL: http://masaa.blogg.se
Postat av: Evelina

Gud vilken underbar dörr.. vill se bilder på fruktskålen och kopparna :)

2007-05-22 @ 08:27:15
URL: http://evelinaingridamalia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0