en djup tisdag

meningen med livet....smaka på det, hur många gånger närmar vi oss inte helt utan rädsla de orden, de är laddade, spännande, vackra men ofattbart skrämmande och framanar bilder om den yttersta domen.
Vad innebär de egentligen? Det är väl den eviga frågan, tänk om jag är någon som är här för att göra något speciellt, tänk om jag sjabblar bort det eller att jag bara tror att jag är någon och sen går och väntar på något som aldrig kommer hända och får leva i en evig besvikelse, i en livslögn, ännu värre förnekelse, eller bara ren och skär missuppfattning.
Som pappa häromdagen när han till sin besvikelse upptäckte att Amazonas inte rinner genom Brasilien, som han trott i hela sitt liv. Nu menar jag inte att det kanske var så traumatiskt utan mera att det är något man har rakt framför ögonen så uppenbart men som man inte ser och sedan upptäcker av en slump! Kanske är det så med fler saker som man inte har ifrågasatt eller kollat upp bara för att man lever i tron att det är på ett visst sätt.
Samma med minnen, vad är det för något, fragment av något bakåt som vi plockar fram i olika situationer för att lösa problem. vi hoppas alla att vi är speciella och att våra tankar är unika, vad besviken man blir när ens egen hemlighet är något som folk tänkt på sedan Hedenhösarnas tid och varför, varför får man inte gå runt och tänka på meningen med livet utan att betraktas som flummig och gärna lite korkad? Är det så att man är korkad om man ifrågasätter? Är inte ifrågasättande en form av betraktelse, ett avståndstagande som visar på ett sunt förnuft? Men vad är då sunt förnuft, att man agerar politisk korrekt, är smidig i det sociala livet och gör taktiska val i det som förstundom infinner sig inom ramarna för etik och moral?
Varför innebär definitionen ett bra liv att du egentligen inte behöver tänka, ta ställning eller rubbas i din livssituation?
ÄR det verkligen utvecklande? Jag börjar med ens känna mig osäker......
Tänk om de mest framträdande karaktärerna i vår historia haft andra intressen, andra föräldrar, andra omgivningar..Tänk vad annorlunda världen hade varit, kanske inte bättre, kanske inte sämre men annorlunda!
image54
hem ljuva hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0